‘Omvolking’? Goed idee!

Eerder verschenen op Konfrontatie

Ach en wee, wat komen er toch een hoop vluchtelingen bij! Voor je het weet zijn we ‘omgevolkt’ zie ik alweer geroepen worden door fascistisch tuig, het noemen van hun namen niet waardig, op een ‘sociaal’ medium als Twitter.

Er is de laatste tijd regelmatig van overheidswege menig duit in het zakje van deze complottheorie gedaan, onder andere door vluchtelingen zogenaamd vrijwillig te dwingen bij het aanmeldcentrum Ter Apel op straat te laten slapen. Stuur de media erop af, dan kan iedereen zien dat ‘we het niet aankunnen’. Zo worden de vluchtelingen die buiten slapen gebruikt voor het aanwakkeren van racisme en ja hoor, daar kwam de eerste fascistische organisatie al demonstreren bij Ter Apel…

Continue reading

Boeren, burgers en vluchtelingen

Toen gisteren een groep trekkerterroristen met hun tractoren voor het aanmeldcentrum in Ter Apel aandacht kwam trekken, moest ik even denken aan Will van Spronsen. Die zette op 13 juli 2019, nu drie jaar geleden, in de VS een aantal bussen die voor deportaties gereed stonden in brand bij een ICE detentiecentrum in Tacoma. Hij offerde daarmee zichzelf op: de politie schoot hem dood. Hij werd de afgelopen dagen herdacht. Tractoren zijn ook best brandbaar, kwam het in me op.

Continue reading

Afscheid van Krapuul

CW / TW Screenshots onderaan: validistisch taalgebruik

Met ingang van 8 juli heb ik besloten op te stappen als auteur bij de website Krapuul. Die beslissing kwam na een botsing met een van de redactieleden, Pyt, op twitter. Al langer sluimerde er wat onvrede naar aanleiding van tweets en/of artikelen van redactieleden, waar ik het niet mee eens was. Wilde ik nog wel auteur zijn op hun website? Het besluit om eerdere fundamentele meningsverschillen te laten voor wat ze waren, met een onuitgesproken ‘agree to disagree’, is als ik erop terugkijk vooral uitstel van het onvermijdelijke geweest.

Continue reading